Ostatni Lot Jerzego Janoty Bzowskiego

RAF i PSP- Dywizjon Bombowy 305

Jerzy Janota Bzowski po klęsce kampanii wrześniowej i kapitulacji Francji, podobnie jak wielu innych żołnierzy pragnących kontynuować walkę, dostał się do Liverpoolu w Wielkiej Brytanii 12 lipca 1940 roku. Ponieważ przed wojną oraz po jej wybuchu, Jerzy był pilotem, przeszedł w Anglii szkolenie na brytyjskich bombowcach w bazie RAF w Benson. Następnie w kwietniu 1941 roku trafił do 305 Wielkopolskiego Dywizjonu Bombowego, który to Został sformowany pierwszego września 1940 roku.

Ze względu na charakter jednostki, odznaka dywizjonu przedstawiała skrzydło polskiej husarii, z elementami przynależności do RAF-u ( Royal Air Force) i PSP (Polskie Siły Powietrzne) po bokach, samemu dywizjonowi nadano zaś imię marszałka Józefa Piłsudskiego. Na skrzydłach widniała cyfra 305- numer dywizjonu. Kadłuby samolotów z dywizjonu „Ziemi Wielkopolskiej” oznaczano literami SM.

Odznaka 305 Dywizjonu, fot. Internet

Bzowski po szkoleniu przebywał na lotnisku Syerston, gdzie uczestniczył w pogrzebie pierwszych poległych lotników z Dywizjonu 305. Pierwszy lot odbył 26.04.1941 roku, gdzie wystartował o godzinie 20:30, nie ze swoją załogą, lecz na prośbę dowódcy mjr. Kleczyńskiego, z jego załogą.

Loty Bojowe

W związku ze swoją służbą wojskową, Jerzy Janota Bzowski jako pilot w stopniu kapitana (F/Lt Flight lieutenant, service number: P0061) Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii odbył szesnaście udanych lotów bojowych:

  1. 26.04.1941– drugi pilot, bombardowanie HELLEVOESLUIS;
  2. 04.05.1941– do MILDENHALL, nierozpoznany teren z powodu chmur, zaciemnienia;
  3. 12.05.1941– pierwszy pilot, MINNHEIM;
  4. 17.05.1941– pierwszy pilot, BOLONIA;
  5. 02.06.1941– pierwszy pilot, DUISBURG (zgłoszony słaby ciąg silników);
  6. 12.06.1941– pierwszy pilot, krążenie blisko Osnabruck;
  7. 13.06.1941– drugi pilot, pancernik Scharnhorst w porcie BREST;
  8. 16.06.1941– pierwszy pilot, DUISBURG;
  9. 18.06.1941– pierwszy pilot, BREMA;
  10. 21.06.1941– pierwszy pilot, KOLONIA;
  11. 24.06.1941– pierwszy pilot, KOLONIA (Podczas tego lotu Jerzy zgubił podpisane okulary);
  12. 27.06.1941– pierwszy pilot, BREMA;
  13. 02.07.1941– pierwszy pilot, BREMA;
  14. 04.07.1941– pierwszy pilot, łodzie podwodne LORIENT;
  15. 06.07.1941– pierwszy pilot, pancerniki BREST;
  16. 07.07.1941– pierwszy pilot, COLOGNE– zbombardowano Dunkierkę z powodu defektu silnika. W związku z tym, pilot zdecydował się na lądowanie awaryjne na lotnisku polowym. Był to trzynasty lot „Elżuni”.

Z powodu awarii silnika, został on wymieniony na nowy przez personel techniczny. Warto zauważyć, że na lotnisku polowym nieznani sprawcy skradli lub usunęli z kabiny pilota wizerunek Matki Boskiej. Wydaje się, że potencjalnymi sprawcami mogli być technicy pracujący przy naprawie samolotu.

Niestety kolejny lot bojowy dla Jerzego okazał się ostatnim.

Feralny lot…

17. 14.07.1941– pierwszy pilot, BREMA, samolot WELLINGTON nr rejestracyjny 5726 SM-Q– nie wrócił (z angielskiego- Did not return).


Jerzy zginął wraz z całą załogą pilotowanego przez siebie samolotu, podczas nalotu na Bremę, ponieważ został zestrzelony nad celem ogniem obrony przeciwlotniczej. Samolot spadł przy ulicy Lindenstraße 13 w Bremie (Niemcy). Pilotował wówczas samolot Vickers Wellington B Mk IC o oznaczeniu W5726 SM-Q „ELŻUNIA”. Samolot zapalił się, trafiony pociskiem obrony przeciwlotniczej, z działa Flak (a Raid on Bremen. Shot down flakem over the target).

Lista poległych żołnierzy podczas feralnego lotu:

  • F/O (pil.) Jerzy Janota-Bzowski – KIA
  • P/O (pil.) Jan Ostrowski – KIA
  • F/O (nav.) Antoni Lisiński – KIA
  • Sgt (rtg.) Stanisław Mitkowski – KIA
  • Sgt (wed.) Czesław Kaczalski – KIA, Fot. 1, Fot. 2.
  • Sgt (wed.) Antoni Burak – KIA

Miejsce spoczynku

Ponieważ Jerzy Janota Bzowski został zestrzelony nad terytorium Niemiec, został pochowany w Becklingen War Cemetery, gdzie spoczywa w kwaterze w strefie XXVI, rząd F grób numer 3. Obok niego pochowani są kompani z ostatniego lotu.


Plan cmentarza. Jerzy Janota Bzowski pochowany jest na strefie 26, rząd F, kwatera nr 3.
Lokalizacja grobu, opracowanie własne.


Ciekawy artykuł traktujący o Dywizjonie 305 znajduje się TUTAJ.

Dodaj komentarz